Hoe ontstaan prijsverschillen en tarieven in vliegtickets?

Hoe ontstaan prijsverschillen en tarieven in vliegtickets?

 

Yieldmanagement

Vliegmaatschappen werken met yieldmanagement om hun capaciteit optimaal te benutten tegen de beste prijs. Hun planning is in eerste instantie gebaseerd op de het gemiddeld te verwachten aantal passagiers per boeking (1-6 personen). Vaak worden de eerste tickets zeer goedkoop aangeboden om de verkoop op gang te brengen. Deze ‘lokprijzen’ gelden maar voor 1 of enkele stoelen. Later worden de prijzen aangepast op basis van de verkoop en capaciteit.  Wanneer er stoelen voor een (grote) groep wordt aangevraagd verstoord dat hun yield. Groepen hebben daarom minder profijt van lage prijzen. Bovendien zijn de voorwaarden anders dan bij individuele boekingen wat betreft flexibiliteit, wijzigingen, annuleringen en aanbetalingen. De namen van de groep kun je bijvoorbeeld nog een paar weken voor vertrek doorgeven, wat erg flexibel is.

Tegenwoordig kunnen vliegmaatschappijen (ook hotels) zelfs per minuut de prijzen veranderen. Dit heet dynamic pricing. Zelfs voor het merk mobiel of laptop dat wordt gebruikt voor de zoekopdracht wordt de prijs apart bepaald. Van Apple gebruikers wordt verwacht dat ze meer te besteden hebben dan Asus (Android) gebruikers.

Om alles nog ingewikkelder te maken hebben luchtvaartmaatschappijen ook nog verschillen aangebracht in de tarieven van vliegtickets. Dus naast Economy en Businessclass zijn er in die klassen ook nog mogelijkheden te ontdekken.

 

 

 

 

 

 

 

Delta Airlines is een van de maatschappijen die meer tariefsoorten hebben ingevoerd. Zo zitten er bij Delta verschillen in de keuze en het aantal drankjes en snacks dat de passagiers krijgen met verschillende tarieven. Ook kun je bij hogere tarieven bijvoorbeeld gereserveerde bagageruimte boven de zitplaatsen krijgen, meer beenruimte, in-flight entertainment, slaaptasje met oordoppen, masker, deken en kussen en zelfs mogelijkheden om je rugleuning meer naar achter te plaatsen.

Door deze tarief specialisaties hopen de maatschappijen meer omzet te genereren. Met tussenopties maken ze het mogelijk dat passagiers meer gaan uitgeven aan hun specifieke reiswensen.

 

De afmetingen voor hand- en ruimbagage verschillen per vliegmaatschappij.

Bekijk hier onze bagagewijzer voor een goed overzicht.